FIN M 93
PULSAR BALTIC 30

ETUSIVU

VENE

AJANKOHTAISTA

KILPAILUT

MIEHISTÖ

GALLERIA

YHTEISTYÖKUMPPANIT

LINKIT

YHTEYSTIEDOT

BOAT CHARTER * VENETAKSI

Ajankohtaista

Kausi 2015

Kausi 2015 paketissa

18.9 Pari päivää ennen veneen nostoa myrksy repi Trou Noirin kivikkoon poijusta. Fonzie ja Pete Helppi hilasivat veneen suojaan HSK:lle. Ensi kaudelle on HSK:lta haettu veneelle myös laituripaikkaa, jotta veneelle kulkeminen nopeutuisi. Noston jälkeen vaurioiden summaksi jäi katkennut peräsin, kölissä ja rungossa vaurioita. Korjaukset pyritään tekemään talvella Multipajan Reiska Laineen toimesta.

Syys- Lokakuun vaihteessa käytiin Kroatiassa hakemassa viikko jatkoa kesään. Tällä kertaa veneeksi valikoitiin Lipari 41 katamaraani. Hyvin toimi kyseinen valinta loma reissulla ja tilaa riitti. Kelitkin hellivät ja alkusyksyn syömä rusketus palasi iholle. Ei valittamista. Ensi vuonna uudestaan.

Vielä on meri auki

Kesä on ollut Trou Noirille moni vivahteinen. Muista kiireistä johtuen ei loppukesässä ole keritty vesille kovin runsaasti. Antin työkavereitä käytiin ajeluttamassa elokuun puolivälissä ja Trou Noir tarjosi hieman erilaisen jopa kostean kokomuksen monelle.

Suursaaressa Trou Noir tuli maaliin kolmantena n. 15min voittaja IMOCA60 jälkeen. Peli oli auki vielä loppusuoralle asti, mutta IMOCA hoiti homman kotiin paremmalla lenssikulmalla.

Åland Runt tarjosi kesän parhaita purjehdus kokemuksia. Tommi lähti kolmanneksi mukaan reissuun Antin ja Fonzien lisäksi. Ensimmäinen siirto etappi Hanko-Marienhamn taittui alle 12 tunnissa ja viimeisen 50nm keskinopeus 15 solmun luokkaa. Vesi lensi ja matka taittui, todellista multivitamiinia oli ilmassa. Itse kisassa Trou Noir voitti ensimmäisen etapin jopa liian reilulla erolla seuraavaan. Järjestäjät eivät kerenneet pystyttämään maalia ennenkuin oltiin jo perillä. Toisen ja kolmannen etapin sijoitukset olivat 2 & 3. Näin ollen Åland Runtin kokonaiskilpailu voitto Trou Noirille. Hieno tapahtuma ja mukavaa seuraa. Loistava aloitus lomakaudelle. Alla vielä pieni pätkä videota menomatkalta.

 

Kausi jo kovassa vauhdissa

Kauden alku oli taas kovan duunin takana, kun takapalkkiin talven aikana tehty korotus piti sovittaa kohdilleen kolmeen runkoon. Loppupeleissä saatiin palaset loksahtamaan paikalleen ja vene veteen. Parin testipurjehduksen jälkeen oli Emäsalon lenkin vuoro, joka on mainio pidempi testi virityksille. Tällä kertaa Antilla painoi koulukiireet joten Fonzie ja Palle ajoivat kisan kahdestaan lävitse. Luontoäiti näytti taas kaikki puolensa ja kisan aikana oli keli laidasta laitaan. Alussa mitattiin yli 18m/s tuulta ja kisan lopussa oli lähes tyventä. Heikki ajoi myös Tallinnasta osallistuakseen kisaa Sea Cart 30 veneellä, mutta teknisistä syistä eivät päässeet starttaamaan kisaan.

Tätä kirjoittaessa on Suursaari jo ovella, eli huomenna perjantaina on illalla lähtö Trou Noir starttaa klo 21:10. Suursaareen valmistauduttiin Antin ja Fonzien voimalla käymällä Tallinnassa testipurjehduksella. Kaikki näytti toimivan moitteettomasti vaikka vallitsevasta tuulesta johtuen ajettiin 2nm lukuunottamatta Styyran halssilla.

Suursaareen Antin ja Fonzien lisäksi tulee Pete Karto miehistöön. Luvassa kohtalaista länsi tuulta alustavien ennusteiden mukaan. Aika näyttää miten pitää paikkansa. Tämän vuoden kisassa nopeimman palkinnosta on kisaamassa Trou Noir:n lisäksi Sea Cart 30, IMOCA60 ja VO60 veneet ainakin. Jännä nähdä mikä on 190nm radan jälkeen lopullinen järjestys.

Trou Noirin kanssa yhteistyössä kilpailussa toimii Ravintola Laulumiehet. Joten eväistä ei Suursaari jää ainakaan kiinni.

Aurinko alkaa pikkuhiljaa lämmittämään

M/S Petit laskettiin vesille 11.4 ja on valmiina kauden 2015 kuljetuksiin. Trou Noir odottaa vielä takapalkin kiinnitystä ja muita kevään normaaleja huoltotöitä. Miehistön toiveena on päästä toki rantaan hommiin niin pian kuin mahdollista, mutta lämpötilat eivät vielä aivan riitä sivurunkojen kuitutöille.

Kesän odottelua

Näin venemessujen aikaan se alkaa taas kolkutella mielessä. Kevät ja kesä sen myötä tekee tulojaan ja vaikka talvi olikin lauha on polte vesille yhtä kova kuin aina aikaisemminkin.

Viime kesä jäi Trou Noirin osalta hieman rikkonaiseksi. Emäsalonssa haettiin veneen säätöjä ja heikon tuulen vuoksi kierrokseen meni ennätykselliset 18+ tuntia. Suursaareen ei valitettavasti kerinnyt uusi genaakkeri valmistua ja kevyessä kelissä yöllä oli tekemistä vauhdin taikomiseksi. Tällä kertaa jäi matka valitettavasti kesken kun kotkanportille palatessa osui köli johonkin tuntemattomaan ja pulpahti alakautta pois. Onneksi ei oltu ensikertalaisia paikalla ja saatiin köli takaisin veneeseen ja melkein jo jatkamaan matkaa, kun huomattiin vuoto kölilaatikossa. Kilpailu seis ja nilkuttaen kotia kohti. Vene seuraavana päivänä kuiville ja korjaustöihin. Tämän jälkeen muutamat lomapurjehdukset ja rapuseiluu sekä Emsalo Runt kauden päätteeksi. Emsalossa mukana oli Palle joka tulee myös tulevalla kaudella olemaan osa miehistöä.

Emsalo Runtissa saatiin myös uusi genaakkeri testattua viimein ja rullaus toimi nyt halutulla tavalla. Lisäksi vaikka maileja on vielä vain muutama takana antoi purje lupaavia numeroita tuulimittariin. Alemmas ja nopeammin!

Tulevalle kaudelle toinen suuri päivitys on Trou Noirin takapalkki. Talven aikan palkin päihin tehtiin 100mm korotukset jolla muutetaan sivurunkojen asentoa muutalla asteella. Tällä haetaan kevyeen ja keskituuleen parempaa asentoa sivurungoille, jonka ansiosta pitäisi veneen liukua paremmin. Innolla odottaen! Kiitokset Kamulle ja Reiskalle laatutyöstä.

-Antti, Fonzie

Kausi 2014

Kausi 2013

Kausi 2012

Kausi 2007

Kausi 2006

Suunnitelmia kaudelle 2007

marraskuu 2006

Suurin osa Trou Noirin miehistöstä kokoontui illastamaan Casa Mareen ja keskustelemaan uusista suunnnitelmista. Kaudella 2007 miehistössä purjehtii ainakin:

  • Jukka "Fonzie" Jousjärvi
  • Hannu Järvelä
  • Ari Känsäkoski
  • Meri Miettinen
  • Roope Tervo
  • Matti Salovaara
Lisäksi menossa ovat mukana kovasti Tarja ja muut tukijoukot. Jatkossa kisoissa on käytössä myös Trou Noir Petit - Beneteaun seitsenmetrinen moottorivene - jolla kaikki halukkaat pääsevät paikan päälle ja miehistöä voidaan tarvittaessa vaihtaa.


Kauden päätös

marraskuu 2006

Suomen Catamaran ja Trimaran Liitto ry:n (SCTL) syyskokous ja samalla kauden päättäjäiset ovat pidetty. Trou Noir voi olla ylpeä saavutuksestaan korjattuaan talteen koko potin. Fonzie totesi, ettei muutoksia veneeseen olla tehty turhaan ja vene onkin nyt kovassa iskussa. Miehistön harjaantuminen on ottanut oman aikansa, mutta nyt veneestä osataan ottaa jo kaikki irti. Fonzie kehuukin miehistön olevan osaavaa ja yhteishenki sekä luotto toisten tekemisiin on hyvä!


Yhteistyö

11.9.2006

Trou Noir on turvallisesti talviteloilla ja kiittä kuluneesta kaudesta! Kausi meni hyvin - purjehdus sujui ja oli kivaa mikä näkyi tuloksissa. Seuraavaksi vuorossa ovat talvihuolto ja yhteistyökumppanien hankinta.

Tutustu yhteityöehdotukseemme!


Henri Lloyd Race

9.9.2006
by: Hanski

Alkuviikon kovan tuulen ennusteet pitivät kutinsa ja Trou Noir lähti skabaan äijät 100% sadevarustettuna, 2:lla reivillä sekä Blade-fokalla. Mukana miehistössä oli tällä kertaa Fonzie, Hanski ja Reiska.

Ratana toimi tuttu ?Henkkaloikan? kierros tällä kertaa vastapäivään, eli HSK:lta kasuunin ympäri, Isosaaren itäpuolelta, Husunkiven pohjoispuolelta ja maaliin takaisin HSK:lle. Lähdössä ei tällä kertaa ollut kummoista sähinää. Starttiviivalla oli tilaa myötätuulilähdön ja puuskittaisen tuulen yhteisvaikutuksesta.

Heti lähdön jälkeen vaikutti siltä, että olime hieman liioitelleet reivien määrää joten purimme yhden reiveistä. Melkin kärjen kohdalla homman luonne kuitenkin selvisi: tuulta 12-15m/s ja puuskien ylärekisteriä ei kerinnyt katsomaan, vaikka mittarit olivatkin nenän edessä. Katajaluodon kärjen jälkeen todettiin, että tämän räkärodeon loppuunvienti masto ylöspäin ja oikealla paikallaan yhtenä palana vaatii kyllä purjepinnan pienentämistä, joten otimme reivit takaisin pohjaan ja pudotimme Bladen. Ison skuutti oli Grskärsbodanin jälkeen täysin auki, joten sukellukset oli kuitattava fellamaalla. Meno oli aika nykivää. Purjehduskamat ainakin tuli pestyä hyvällä paineella

Kasuuni ilmestyi kierrettäväksi yhden purjehdusharrastukseni pisimmistä 20-minuuttisista jälkeen. Manooveri valmisteltiin huolella ja käännyimme isosaarta kohti vievälle Strekille. Veneen kulku rauhoittui ja maston kääntäjällä, alaliikillä sekä cunninghamilla pohjaan reivatusta purjeesta tuli tehoa aika sopivasti. Reiska löysi vielä tässä vaiheessa kuivia tupakoita jostain, itse kävin hakemassa keskirungosta eväät kannelle.

Isosaaren kulmaan tultaessa oli joka jätkällä suolavettä yhtä paljon sadevarusteiden sisäpuolella kuin ulkopuolellakin, saappat pysyivät parhaiten kuivana kun laittoi lahkeet niiden päälle. Vesi pääsi näin paremmin valumaan ulos. Kulman jälkeinen osuus oli kovaa kryssiä. Strekille latistettu pohjaan reivattu iso vedettiin sisään ja Blade-fokka nostettiin takaisn ylös. Kryssispiidit lähentelivät välillä 14 solmua ja päärungon alta vilkahteli valoa terävimmissä shifteissä. Tuuli oli todella shiftailevaa ja ajaminen vaati keskittymistä.

Byyriin HSK:lle tultiin sitten lauttasaaren suojassa kohtuullisen tasaisessa vedessä. Paukku pamahti aikaan 2h 58min 13s. Ihan hyvä aika, mutta 4 m/s vähemmällä tuulella olisimme tulleet huomattavasti nopeammin. Vene vietiin saman tien poijuun ja jätkät sekä kamat tuotiin HSK:lle kuivumaan. Saunaan oli siirtoreissun aikana kerinnyt kilpasiskoja ja isojen köliveneiden kaarti. Pikku haavereita oli sattunut jokaiselle ja juttuja kunnellessani tajusin että itse olimme suoriutuneet ilman pienintäkään varusterikkoa.

Saunan jälkeen oli Fonzien synttäri-päivällinen Blue Peterissä kalakeiton merkeissä. Kilpailulautakunnalta sain tingittyä alustavat ajat ja pienen laskutoimituksen jälkeen oli hienoa päättää kausi ojentamalla Fonzielle lämmin käsi synttärilahjaksi toteamalla: Onnittelut monirunkovene-rankingvoiton johdosta ja hyvää syntymäpäivää.


Retki Inkooseen

23.-24.9.2006

Matkaan lähti Fonzien lisäksi Ari, Heli, Terhi ja vajaa kolme tuntia edellisenä yönä nukkunut Roope. Tarkoituksena oli keritä illaksi Arin ja Helin mökille Jakobin kärkeen.

Menomatka sujui mukavasti noin 8 metrin vastatuulessa ulkona luovien. Sisälle laskiessa veneen raskaus meinasi tuottaa vaikeuksia ja hetki jouduttiin ajamaan pelkällä isolla.

Paluumatkalla reitiksi valittiin ulompi sisäväylä, mitä lasketeltiin myötäiseen leikkaillen. Toimintaa riitti saaria ja luotoja väistellessä ja lopussa saatiin jo vauhtiakin mukavat 19,7 solmua.

Hieno reissu hienossa säässä! Ensikertaa monirungon kyydissä ollut Terhi piti kovasti: "Vauhdin hurma oli mahtavaa! Ja sitäpaitsii sieltähän löytyi myös tutun näköisiä osia."


Maamme Monirunkojen Mestaruuskilpailut

26.-27.8.2006
by: Hanski

Tällä kertaa ohjelmassa oli 5 ratastarttia ja 2 siirtopurjehduksena toimivaa matkakisaa. Päämajana toimi edellisvuosien tapaan Jämsän Lassen tilukset Svinössä. Rata-alueena oli jälleen Rysäkarin ympäristö kartasta nimettyine kiinteine kiertomerkkeineen. Mukana oli mukavasti veneitä, 10 kpl.

Miehistönä Trou Noirissa oli tällä kertaa Hanski ja ekan kerran kuluvalla kaudella ranking-kisaan mukaan ehtinyt Reiska.

Startti 1: pieni häsläys isonpurjeen kanssa aiheutti sen, että startissa ei oltu siellä missä haluttiin. Lisäksi oli vähän ongelmaa trimmin ja purjevalintojen kanssa. Maalissa oltiin ekana, tuloksissa 3.

Startti 2: lähtö meni edellisestä sisuuntuneena paremmin. Oikeastaan mikään ei mennyt pieleen, mutta eipä kyllä myöskään mainittavasti onnistuttu. Sijoitus oli ihan ok: 2.

Startti 3: startti hoidettiin kohtuullisesti, kryssattiin code 0:lla ja nopeus oli omaa luokkaansa. Sijoitus oli selvä 1. - näin se pitää tehdä!

Startti 4: matkakisa Svinööseen lähdettin hyvin, mutta arvioitiin ukkosen liikkuminen väärin. Väärä purjevalinta ja homma oli housussa. Sijoitus oli 4.

Startti 5: matkakisa rysäkarille startattiin taas huonosti. Kaikki olivat kuitenkin hereillä, ja jokainen teki duunia. Hyvällä reittivalinnalla ja tarkalla ajolla pelastettiin koko startti. Sijoitus oli selvä 1.

Startti 6: hyvä lähtö, purjevalintavaikeuksia ja vauhtikaan ei riittänyt täysin. Sijoitus oli 4.

Startti 7: kovatuulisin lähtö, rutiinit kateissa ja Reiska sai kuhmun päähän puomista. Onneksi ei pahempaa sattunut! Startti oli edellämainitun tapauksen vuoksi menossa jo hyvää kyytiä perseelleen, mutta tuurilla fleettiin aukesi aukko, joka saatiin hyödynnettyä paaralla. Tätä on harjoiteltu. Kovemman kelin veneen käsittelyepävarmuuden huomioon ottaen sijoitus oli kuitenkin ok: 2.

Lopputulos, toinen, oli loppujen lopuksi ihan ok. Kyllä Sctl:stä löytyy kovaluisia kisaajia. Treenata täytyy, jos haluaa tässä joukossa pärjätä. On hienoa että joukkomme on taas kasvanut muutamalla kovalla kisaajalla. Onnittelut Tumpille ja miehistölle voitosta, kiitokset muille kovasta kisasta!


Helsinki-Tallinna Race

18.8.2006

Miehistössä olivat Reijo Laine ja Ari Känsäkoski. Reijo oli mukana ensimmäistä kertaa tällä kaudella. - Hienoa, että saatiin konkari mukaan! Roolijakoa miehistön keskuudessa ei ollut, vaan kaikki tekivät kaikkea. Valmistelut ja passintarkastus menivät nappiin - suoraan check in:iin. Kisa-aamuna tuuli kevyesti Lontoon ja lännen välistä.

Startissa oli ahdasta. Edellisen torstain starttitreenit olivat taas tarpeen, vaikka keli olikin kisassa kevyempi. Styyrpuur-paarpuur-tilanteet seurasivat toisiaan, ja veneiden nopeuksia ja kokoja oli vaikea hahmottaa. Miehistö latasi itselleen vielä lisähaastetta lähtemällä kisaan code 0:lla, jonka manööverit ovat haastavia kryssillä. Startti sujui kuitenkin loppujen lopuksi hyvin.

Ajettiin suunnitelman mukaisesti suoraan Helsingin matalalle, josta alabanaanilla Tallinnan matalalle. Katajaluodon jälkeen tuuli lisääntyi sen verran, että päätettiin kantata mastoa, jotta paine alarungolla kevenisi. Vauhtia oli parhaimmillaan yli 15 solmua. Lunan kanssa oltiin yhtäaikaa Helsingin matalalla, josta kurssi nousi tuulen suhteen hiukan. Tallinnan matalalla tehtiin pieniä korjauksia pimeän ja koraisen tuulen varalta. 2 ja 15 solmun välillä vaihteleva tuuli tuottikin suuria ongelmia purjeiden kanssa. Sen sijaan Tallinnan lahti ylitettiin yhdellä halssilla. Tuulen keskinopeus oli noin 10 solmua.

Vanha sanonta, "ennen valomerkkiä kotiin", ei taaskaan toteutunut, vaan maaliviiva ylitettiin kello 1.09 juuri yön pimeimpään aikaan. LEquipe Trou Noir pokkasi komean sekstantin nopeimman veneen kiertopalkinnoksi. Seuraavana maaliin tuli noin tunnin perässä Hannu Niemelä Panasonicilla. Hienosti purjehdittu!

Piritassa tarjoilu ja seura olivat kohdallaan. Illan hämärtyessä selitykset paranivat paranemistaan:
- T.N. peruutti bowspringin meidän kyljestä sisään styyralta!
- Bulbiköliset veneet eivät kuulemma regaa! - Ihan vaan vinkkinä.

Kotimatkalle Trou Noir poimi kyytiin Heli Harrin, Heidi martikaisen ja Tarja Bymanin.


Rapuseiluu

5.8.2006

Miehistössä olivat Meri ja Teemu Miettinen. Naisgasti oli kevyt, kuten reissun ruokakin - tätä menoa koko tiimi optimoituu kevyeen keliin. Miehistöllä on kuitenkin hyvin aktiivinen kausi takanaan yli 7000 maililla ja yli 80 vesillä olo päivällä. Kisan aikana Fonzie hääräsi ympäri venettä ja Teemu oli pinnassa. Teemun ajo oli todella tarkkaa!

Ennen starttia keli oli todella kevyt, mutta tuuli nousi pikkuhiljaa idästä, ja kisasta tuli yhden halssin kryssi boogi. Hiukan ennen maaliviivaa keli keveni entisestään ja code 0:n nostaminen pyöri mielessä. Todettiin kuitenkin sen olevan jo hieman myöhäistä. Vene liukui viivan yli vähän ennen kuin 1,5 tuntia kellossa täyttyi. Blues tuli hienosti noin seitsemän minuuttia perässä.

Ilta jatkui hienosti rapujen, saunomisen ja koottujen selitysten kera.


land Runt 2006

3.7.2006

Vuoden 2006 kisa käytiin keveissä ja vaihtelevissa tuulissa. Tuulta lähti haistelemaan kuusi monirunkovenekuntaa. Trou Noir lähti kisaan miehistössään Hannu Järvelä ja monirunkoa ensi kertaa purjehtinut Roope Tervo.

Perjantain startin jälkeen tuuli rupesi pian kevenemään ja kuoli lopulta kokonaan. Varttitunnin lillumisen jälkeen saatiin hiukan tuulta purjeisiin ja reitti päästiin ajamaan loppuun saakka. Trou Noirissa luovittiin tarkkana niin trimmin kuin mittareidenkin mukaan, mikä tuotti tulosta. Ensimmäinen etappi voitettiin noin kymmenen minuutin marginaalilla. Illaksi tuulesta jäi jäljelle vain hiuksen hieno vire, jonka avulla viimeiset veneet pääsivät satamaan vasta puolen yön maissa. Sympatiat ja kunnia sinnikkyydestä!

Lauantaina tuulta ei riittänyt startin ampumiseen ja lähtöä siirrettiin eteenpäin sekä reitillä että kellolla. Lopulta liikkeelle päästiin kolmen jälkeen edelleen vaihtelevissa tuulissa. Suurin osa tyngäksi jääneestä etapista ajettiin genaakkerilla.

Trou Noirissa saatiin reilusti ylimääräistä ohjelmaa genaakkerin fallin kierryttyä kierteille siten, ettei purjetta saatu laskettua. Kovan taistelun ja kiroilun jälkeen Fonzie päätti kiivetä mastoon selvittämään köyden. Raskaan operaation jälkeen köysi saatiin selväksi ja päästiin taas keskittymään täysillä purjehtimiseen. Onneksi kukaan ei sattunut tielle kriittisinä hetkinä!

Vielä hiukan toimintaa saatiin tuulen kääntyessä äkkiä muutama maili ennen maalia. Yllättävän muutoksen seurauksena suuntaa oli käännettävä reilusti ja genaakkeri oli saatava äkkiä alas. Kun purjeet oli saatu vaihdetuksi voitiin rauhassa luovia maaliin ja mennä satamaan odottamaan muita veneitä. Toisena päivänä sijoitus oli neljäs ja ensimmäisen päivän kakkoseen ero kaventui seitsemään minuuttiin.

Sunnuntaina ensimmäiset puolitoista tuntia lilluttiin lähes tyynessä paikallisia haistellen. Kun tuuli lopulta löydettiin, // päästiin sillä koko pitkä päivä maaliin saakka. Viimeisenäkin päivänä luovittiin tarkasti, muttei riittävän tarkasti. Martin ja Minna veivät Fly'vernillään kokonaiskisan 4 minuutilla ja 5 sekunnilla. Hyvin purjehdittu!

Kokonaisuudessaan hyvää ja hauskaa purjehdusta! Roopen ensikokemus veneestä oli hyvä."Onhan se nyt hauskempaa ajaa purjevenettä 15 solmua kuin 5 solmua! Harmi vaan, ettei viikonlopun aikana oikein tuullut. On hauska purjehtia, kun kaikki keinot tuulen hyödyntämiseen on käytössä."

"Himputin himputti! Kaikennäköstä harmia!" Fonzie toteaa.


Volvo Suursaari Race

12.6.2006

Tavoitteena kisassa oli rikkoa viime vuoden aika ja samalla ansaita kisan nopeimman veneen titteli. Tällä kertaa miehistössä oli Matti Salovaara ja parin tunnin monirunkokokemuksella varustettu "Nautikarlsson" Leif Karlsson. Tiimin kokemattomuudesta johtuen alku otettiin varovasti ja kerran jouduttiin jopa vetämään käsijarrua Bow springin köysien löystymien takia. Code 0:ssa tuntuu paukut riittävän...

Jatkoimme fliitin läpi Kasuunille tuulen noustessa hiukan. Kasuunin jälkeen Lefa nosti ensimmäisen kerran epiön ylös, jolla lähdimme leikkaamaan koilliseen noudattaen Annan edellisvuosien reittivalintoja. Jiipin jälkeen saimme kurssin suoraan Kotkan portille. Vauhtia oli keskimäärin 14 - 16 solmua ja parhaimmillaan yli 18 solmua. Kotkan portilta matkaa jatkettiin epiöllä melko ulkona Suursaaren pohjoiskulmaa leikaten eteläkärkeä kohti.

Eteläkärjessä oli kova tuuli ja ikävä aallokko, minkä takia otettiin yksi reivi sisään. Tuuli siftaili ilkeästi ja jouduttiin ajamaan pari legiä melkein edestakaisin, kunnes päästiin saaren vaikutuksesta pois. Loppu olikin kryssiä Kasuunille asti paikoin kevyessä kelissä. Ikävä kyllä tuuli oli kerennyt nostamaan melkoiset mainingit, jotka ovat myrkkyä Troun Noirille. Kasuunilta Melkille päästiin code 0:lla, jossa tuuli loppui noin puoleksi tunniksi. Lopulta päästiin luovimaan maaliin.

Tulos oli 21.38.49, joka löi viime vuoden ajan ja jolla saatiin nopeimman veneen titteli. Miehistö oli iloinen. Lefa kertoi nauttineensa ensi kokemuksesta monirunkoveneellä: "kyllä vehkeet on tehty kulkemista varten". Tarkalla kädellä ja herkällä tatsilla Lefa ja Masa surffailivatkin useita tunteja epiöllä 14 - 18 solmun haarukassa. Myös kryssillä vanha kölivenekilpailija näytti kyntensä.

12.6. Trou Noir nostetaan Leeveneelle ylös kölilaatikon huoltoa varten.


Emäsalon Lenkki 2006

27.5.2006

Kilpailuun lähdettiin puolustamaan vuoden 2005 voittoa väsymättömien gastien Hannu Järvelän ja Ari Känsäkosken kanssa. Startti meni hyvin, jonka jälkeen luovittiin Kruunuvuoren selän yli. Vallisaaren eteläkärjessä suuret aallot yllättivät sumussa, ja vene hyppäsi hiukan särkien uuden kölin. Salovaaran Masa toimitti varakölin Katajanokalle ja kävi dyykkaamassa risan pois. Vesi oli kylmää mutta kylmäpäinen oli mieskin.

Noin kello 20.30 saatiin taas seilit ylös ja lähdettiin hurjaan takaa-ajoon uuden kölin kanssa. Grskärin kohdalla saavutettiin ensimmäiset veneet. Emäsalon sillalla eroa kärkeen oli 58 minuuttia, jolloin veneessä jännitettiin riittääkö matka. Hannu ja Ari ajoivat kuitenkin hienosti kevyessä kelissä, ja Krunikan selälle saavuttiin kuin saavuttiinkin ensimmäisinä.

"Olihan reissu, mutta ooppera ei ole ohi ennenkuin läski nainen laulaa", Fonzie kommentoi.


Kiitokset

kevät 2006

Talvi on ohi ja purjehduskausi edessä. L'equipe TROU NOIR kiittää ymmärryksestä ja tuesta pimeänä aikana seuraavia yrityksiä ja henkilöitä:

  • WB sails: seilien sheippaus ja mittaus
  • Skuru rigging, Harald, Roy ja Markus: nosto ja lasku
  • Antiloop vene-boats, Jukka Henttu ja Miki: korjaukset (sori peräsinsulkeisista)
  • Metallityö Vijanen: rautahommat, koti eksyneelle peräsimelle
  • Gran segel, Mats Johansson: uudet keulapurjeet
  • Sail tech, J.Herrala Harken: Rutgersson-helat
  • Roope Tervo: WWW-sivut
  • Baltic rigging, Elmer, Gleinstein: köydet ja työt
  • Multipaja, Reiska: köli jne.
  • Suomen yrityskuva OY, Jyrki Koivujuuri: kulkuvalot ja paidat
  • Prosailor, Thomas Knudsen: Tackticks-mittarit ja tuki
  • Tarja Byman: apu ja comppi
  • Matti Salovaara ja Ari Känsäkoski: kasaaminen
  • Miehistö ja lukuisat muut läheiset: tuki, tieto ja ymmärrys!!!


Siirto Lauttasaareen

13.5.2006

Trou Noir siirrettiin Pohjasta Lauttasaareen perjantaina 13.5. ja samalla päästiin kokeilemaan uusia ominaisuuksia. Alla Jousjärven kertomus matkasta.

Matka sujui koneen avulla Koverharin edustalle asti, jossa lounastettiin. Koverharin jälkeen nostimme purjeet ja haimme setuppia matkalla Helsinkiin. Jussarön kohdalla vedimme 1-reivin sisään ja kanttasimme mastoa n. -10 cm. Näin saavutimme n. 17 solmun vauhdin. Ennen Porkkalan selkää suuntasimme ulos Suomenlahdelle, missä saavutimme slööriä leikaten 14-20 solmun tuulessa n. 20 solmun vauhdin. Kohtasimme Suomenlahdella hiukan erikoisemman näyn venäläisen sukellusveneen tullessa vastaan

Matka sujui ilman suurempia haavereita. Matkan keskinopeus oli 8,9 solmua. Töitä ennen ensimmäistä kisaa on kuitenkin vielä paljon.


Helat saapuneet

18.3.2006

Uudet helat ovat saapuneet ja ne odottavat asennustaan Pohjan telakalla.



Kausi 2005