FIN M 93
PULSAR BALTIC 30

ETUSIVU

VENE

AJANKOHTAISTA

KILPAILUT

MIEHISTÖ

GALLERIA

YHTEISTYÖKUMPPANIT

LINKIT

YHTEYSTIEDOT

BOAT CHARTER * VENETAKSI

Ajankohtaista

Kausi 2015

Kausi 2015 paketissa

18.9 Pari päivää ennen veneen nostoa myrksy repi Trou Noirin kivikkoon poijusta. Fonzie ja Pete Helppi hilasivat veneen suojaan HSK:lle. Ensi kaudelle on HSK:lta haettu veneelle myös laituripaikkaa, jotta veneelle kulkeminen nopeutuisi. Noston jälkeen vaurioiden summaksi jäi katkennut peräsin, kölissä ja rungossa vaurioita. Korjaukset pyritään tekemään talvella Multipajan Reiska Laineen toimesta.

Syys- Lokakuun vaihteessa käytiin Kroatiassa hakemassa viikko jatkoa kesään. Tällä kertaa veneeksi valikoitiin Lipari 41 katamaraani. Hyvin toimi kyseinen valinta loma reissulla ja tilaa riitti. Kelitkin hellivät ja alkusyksyn syömä rusketus palasi iholle. Ei valittamista. Ensi vuonna uudestaan.

Vielä on meri auki

Kesä on ollut Trou Noirille moni vivahteinen. Muista kiireistä johtuen ei loppukesässä ole keritty vesille kovin runsaasti. Antin työkavereitä käytiin ajeluttamassa elokuun puolivälissä ja Trou Noir tarjosi hieman erilaisen jopa kostean kokomuksen monelle.

Suursaaressa Trou Noir tuli maaliin kolmantena n. 15min voittaja IMOCA60 jälkeen. Peli oli auki vielä loppusuoralle asti, mutta IMOCA hoiti homman kotiin paremmalla lenssikulmalla.

Åland Runt tarjosi kesän parhaita purjehdus kokemuksia. Tommi lähti kolmanneksi mukaan reissuun Antin ja Fonzien lisäksi. Ensimmäinen siirto etappi Hanko-Marienhamn taittui alle 12 tunnissa ja viimeisen 50nm keskinopeus 15 solmun luokkaa. Vesi lensi ja matka taittui, todellista multivitamiinia oli ilmassa. Itse kisassa Trou Noir voitti ensimmäisen etapin jopa liian reilulla erolla seuraavaan. Järjestäjät eivät kerenneet pystyttämään maalia ennenkuin oltiin jo perillä. Toisen ja kolmannen etapin sijoitukset olivat 2 & 3. Näin ollen Åland Runtin kokonaiskilpailu voitto Trou Noirille. Hieno tapahtuma ja mukavaa seuraa. Loistava aloitus lomakaudelle. Alla vielä pieni pätkä videota menomatkalta.

 

Kausi jo kovassa vauhdissa

Kauden alku oli taas kovan duunin takana, kun takapalkkiin talven aikana tehty korotus piti sovittaa kohdilleen kolmeen runkoon. Loppupeleissä saatiin palaset loksahtamaan paikalleen ja vene veteen. Parin testipurjehduksen jälkeen oli Emäsalon lenkin vuoro, joka on mainio pidempi testi virityksille. Tällä kertaa Antilla painoi koulukiireet joten Fonzie ja Palle ajoivat kisan kahdestaan lävitse. Luontoäiti näytti taas kaikki puolensa ja kisan aikana oli keli laidasta laitaan. Alussa mitattiin yli 18m/s tuulta ja kisan lopussa oli lähes tyventä. Heikki ajoi myös Tallinnasta osallistuakseen kisaa Sea Cart 30 veneellä, mutta teknisistä syistä eivät päässeet starttaamaan kisaan.

Tätä kirjoittaessa on Suursaari jo ovella, eli huomenna perjantaina on illalla lähtö Trou Noir starttaa klo 21:10. Suursaareen valmistauduttiin Antin ja Fonzien voimalla käymällä Tallinnassa testipurjehduksella. Kaikki näytti toimivan moitteettomasti vaikka vallitsevasta tuulesta johtuen ajettiin 2nm lukuunottamatta Styyran halssilla.

Suursaareen Antin ja Fonzien lisäksi tulee Pete Karto miehistöön. Luvassa kohtalaista länsi tuulta alustavien ennusteiden mukaan. Aika näyttää miten pitää paikkansa. Tämän vuoden kisassa nopeimman palkinnosta on kisaamassa Trou Noir:n lisäksi Sea Cart 30, IMOCA60 ja VO60 veneet ainakin. Jännä nähdä mikä on 190nm radan jälkeen lopullinen järjestys.

Trou Noirin kanssa yhteistyössä kilpailussa toimii Ravintola Laulumiehet. Joten eväistä ei Suursaari jää ainakaan kiinni.

Aurinko alkaa pikkuhiljaa lämmittämään

M/S Petit laskettiin vesille 11.4 ja on valmiina kauden 2015 kuljetuksiin. Trou Noir odottaa vielä takapalkin kiinnitystä ja muita kevään normaaleja huoltotöitä. Miehistön toiveena on päästä toki rantaan hommiin niin pian kuin mahdollista, mutta lämpötilat eivät vielä aivan riitä sivurunkojen kuitutöille.

Kesän odottelua

Näin venemessujen aikaan se alkaa taas kolkutella mielessä. Kevät ja kesä sen myötä tekee tulojaan ja vaikka talvi olikin lauha on polte vesille yhtä kova kuin aina aikaisemminkin.

Viime kesä jäi Trou Noirin osalta hieman rikkonaiseksi. Emäsalonssa haettiin veneen säätöjä ja heikon tuulen vuoksi kierrokseen meni ennätykselliset 18+ tuntia. Suursaareen ei valitettavasti kerinnyt uusi genaakkeri valmistua ja kevyessä kelissä yöllä oli tekemistä vauhdin taikomiseksi. Tällä kertaa jäi matka valitettavasti kesken kun kotkanportille palatessa osui köli johonkin tuntemattomaan ja pulpahti alakautta pois. Onneksi ei oltu ensikertalaisia paikalla ja saatiin köli takaisin veneeseen ja melkein jo jatkamaan matkaa, kun huomattiin vuoto kölilaatikossa. Kilpailu seis ja nilkuttaen kotia kohti. Vene seuraavana päivänä kuiville ja korjaustöihin. Tämän jälkeen muutamat lomapurjehdukset ja rapuseiluu sekä Emsalo Runt kauden päätteeksi. Emsalossa mukana oli Palle joka tulee myös tulevalla kaudella olemaan osa miehistöä.

Emsalo Runtissa saatiin myös uusi genaakkeri testattua viimein ja rullaus toimi nyt halutulla tavalla. Lisäksi vaikka maileja on vielä vain muutama takana antoi purje lupaavia numeroita tuulimittariin. Alemmas ja nopeammin!

Tulevalle kaudelle toinen suuri päivitys on Trou Noirin takapalkki. Talven aikan palkin päihin tehtiin 100mm korotukset jolla muutetaan sivurunkojen asentoa muutalla asteella. Tällä haetaan kevyeen ja keskituuleen parempaa asentoa sivurungoille, jonka ansiosta pitäisi veneen liukua paremmin. Innolla odottaen! Kiitokset Kamulle ja Reiskalle laatutyöstä.

-Antti, Fonzie

Kausi 2014

Kausi 2013

Kausi 2012

Kausi 2012

Kesän 2012 tuloksia ja ensi kauden odottelua

Kausi paketissa ja vene nostettu talviteloille. Menneen kauden viimeinen koitos käytiin Emäsalon maisemissa Emsalo Runt:n merkeissä. Teemu oli estynyt, joten paikkaamaan saatiin Trobergin Tommi. Tommi oli pääsi purjehtimaan pitkän tauon jälkeen, mutta nopeasti muistui narujen paikat ja kikat miehelle mieleen. Tiimi toimi ja juttua rittii. Itse kilpailun alku käytiin olemattomassa tuulessa ja venevauhdin loi osittain myötäinen virta, joka vaikeutti huomattavasti lähtöä. Lähtöhetkellä kaikki veneet olivat hiukan linjan ylitset, mutta yhteisellä sopimuksella tästä ei rankaistu, koska lähdön uusiminen olisi ollut käytännössä mahdotonta. Trou Noir johti kilpailua alusta loppuun, mutta heikon ja reikäisen tuulen vuoksi tasotettu aika rankaisi meitä liikaa. Se riitti tällä kertaa toiseen sijaan. Palvan Tapion Tyytikki voitti kilpailun, paikallistuntemus oli jälleen kerran valttia ja voitto meni varmasti oikeaan osoitteeseen. Kauden päättänyt toinen sija takasi Trou Noirille ranking voiton.

Ensi kaudeksi hakusessa on ainankin osaan kilpailusta uusi gasti. Teemu osti ruotsista Dragonfly 800:n ja näin ollen saadaan kilpailuihin taas lisää veneitä. Hyvä niin ja tervetuloa myös kaikille muille multille. Trou Noir:lle suunnitellaan talven aikana myös pieniä muutoksia. Suunnittelun alla on uudet pohjat sivurunkoihin, rungon pohjien profiilia ollaan muuttamassa tasaisemmaksi ja samalla suunnitteilla on hiilikuituiset peräsimet joiden profiilia ollaan myös suunnittelemassa kapeammaksi. Lisäksi mietintä myssyssä on foilit sivurunkoihin. Kaikki muutkset ovat suunnittelu vaiheessa. Tästä lisää myöhemmin kun suunnitelmat saadaan pidemmälle. Kiitokset kaudesta kaikille mukana olleille, niin edessä kuin takana purjehtineille.

-Antti

Vellamo kilpailut kisailtu ja kotiin palattu

Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna Trou Noir suuntasi kohti Kotkaa. Menomatkalla torstaina oli tuuli niin kevyttä, että isopurjeen tukemana mentiin moottorilla aina Orregrundin luotsiasemalle asti (55nm). Simo (pinnapilotti), oli viimekerran jälkeen oppinut lukemaan karttaplotterin reittiä ja näin ollen Simo ajoi kokomatkan ilman että siihen tarvitsi kertaakaan koskea. Orregrundin luotsiasemalle suuret kiitokset vieraanvaraisuudesta, aamusauna, ystävällinen seura ja saarikierros on harvinaista herkkua. Saunan jälkeen lyhyt siirtyminen kevyessä tuulessa kohti Sapokan venesatamaa Meriniemeen (19nm). Kotkassa käytiin tarkismassa meripäivien ilmapiiriä ja valmistaudittiin seuraavan päivän kilpailuun.

Aamulla kipparikokouksessa selvisi, että rata oli lyhennetty 10nm pituiseksi lenkiksi. Lisäksi Teemu saapui Leevin kanssa kilpailuun mukaan. Päästiin ajamaan täydellä miehistöllä. Lähtöalueelle suunnattiin jo 1,5 tuntia ennen lähtöä, kun naapuriveneellä oli kiire harjoittelemaan. Lähtöalue vellamon edustalla Kotkan kantasamassa oli kapea ja tuulet pyörivät siellä kohtalaisesti. Lisäksi myöhemmin lähtevien veneluokkien veneet pyörivät ikävästi lähtöalueen tuntumassa. No kaikesta huolimatta saatiin täydellinen startti ja Trou Noir lähti luovimaan kohti kantasatamasta ulos suuntaavaa kapeaa ränniä. Tasaisesti ero muihine tehden oli kisa ja rata tuolla tuulella hyvin yksitoikkoinen. Kisa oli käytännössä lähdön jälkeen tiukkaa yhden halssin luovia / Code 0:lla tuikkaan kulmaan ajelua. Tuuli tuli suunnaltaan melko tasaisesti, mutta voimakkuus vaihteli ja reikiä oli useita. Trou Noir ajoi nopeimman purjehditun ajan pitkällä radalla ja purjehdittu aika oli 6min nopeampi kuin lyhemmän radan kiertäneillä veneillä. Purjehdittuaika 1:33:33, sijoitus 1 ennen Tyytikkiä, Vesipetoa ja Trimmua. Tasoitetulla ajalla eroa seuraavaan 26min.

Paluumatkalla päästiin purjehtimaan kevyeen keliin aina Tiskerin itäpuolelle josta koneella ajoa Helsingin kaunissaareen, johon menttiin yöksi pitämään ukkosta. Aamulla paluumatkalla saatiin vielä Santahamina - Lauttasaari välillä hieman lisää tuulta ja mukava 16+ kyyti loppumatkalle.

-Antti, Fonzie, Päivi, Teemu ja Leevi

Vielä on kesää ja purjehdus kautta jäljellä

Uudet keulapurjeet ja rulla laite on saatu täyteen vireeseen. Rulla laite ja uusi fokka toivat haluttuja parannuksia manöövereihin ja puuskan tullessa vene syöksäthää entisä hätäisemmin eteenpäin. Lisäksi uusi fokka toimii reivattuna loisvasti. Suursaaren jälkeen kävi Trou Noir miehistöineen ja naisistoineen pyörähtämässä Tallinnassa. Vauhdikas menomatka taittui aikaan 2tuntia 54 minuuttia. Tuo aika on kellotettuna poijusta piritan satamaan joten itse purjehdittua aika oli luokaa 2h 40min. Alla video pätkä menosta.

Trou Noir on uusien purjeiden myötä loisvassa trimmissä ja nostaa kahta tassua aaltojen päälle jo keskituulessa. Uudet purjeet ja veneen painotuksen tarkkailu tekee ajamisestä vauhdikasta ja multivitamiinia on entisä enemmän ilmassa. Seuraavaksi Trou Noir:n miehistö suuntaa Kotkan meripäivien yhteydessä ajettavaan Vellamon kierrokseen.

 

Volvo Suursaaresta linja herruus Trou Noir:lle

Alku kausi oli taas perinteiseen tapaan täynnä veneen laittoa. Uudet keulapurjeet ja rullalaitteet vaativat hienosäätöä, jotta ne saadaan toimimaan halutulla tavalla ja istumaan paikalleen oikein. Emäsalon lenkki antoi jo viitteitä uuden fokan tehokkuudesta vanhaan nähden ja rullalaitteen tuomasta edusta manöövereihin.

Pääsimme viimeisenä matkaan 21:10. Tällä kertaa heti ajamaan takaa muita. Henki oli kova, koska tuuli ennuste oli luvannut tyyntä/heikkoa myötätuulta koko kisan ajalle. Lähdön hyvästä tuulesta oli tarkoitus saada kaikki irti ja päästä mahdollisimman pitkälle. Ensimmäiset veneet ohittaen ennen kääntöpoijua, jonka jälkeen yhtä halssia luovien kohti Helsingin Kasuunia. Matkalla kasuunille 5-6m/s tuulessa sanoi fokan skuutti sopimuksen irti. Kopista astetta järeämpää skuuttia kehiin ja matka jatkui jälleen. Kasuunilla alkoi pitkä spinnuttelu kohti Kalbådagrundia ja siitä eteenpain kohti Kotkan porttia. Tasaisesti veneitä ohitelleen ja Kalbådagrundin kohdalla oltiin jo kärjen tuntumassa. Luna ja Swan45:t vierellä, edellä ainoastaan hitaanpien luokkien veneitä. Kevyttä spinnuttelua jatkui aina Kotkan portille asti. Trou Noir ilmoittautui ensimmäisenä, Luna muutamaa minuuttia myöhemmin. Teemu ja Antti kannella tuumimassa miltä etäisyydeltä Suursaari tulisi kiertää, jotta vältetään reiät. Luna perässä näytti suuntaavan saaren läheisyyteen, joten päätimme valita saman taktiikan. Tämä toimi ja pohjois kulmassa oli Saaren reunassa pieni tuulialue. 100m ulos saaresta alkoi täysin tuuleton alue jota jatkui pitkästi.

Tähän asti oli tuulta riittänyt mukavasti ja jopa paremmin ennusteisiin nähden. Saaren etelä-kärjessä kuitenkin odotti ensimmäinen parkkipaikka. Tuuli oli vastaista ja kärjen tuntumassa ajoimme liikaa ulos, jolloin tuuli keventyi niin paljon, että rantoja hipoen luovinut Luna siirtyi kisan kärkeen pidemmän maston ja paremman taktiikan turvin. Luna esimerkillä, otimme myös suunnan kohti saaren rantoja. Tuuli tuli kaakon ja etelän väliltä. Rannat imivät ja luovien tuikasti rannan tuntumassa päästiin melkein saaren kärjen ylitse. Tuuli kuitenkin tyyntyi ja seisoimme Luna:n kanssa paikoillaan n. 30min. Uusi tuuli alkoi heräämään mereltä ja Luna pääsi tuulivanaan ensimmäisenä, saaden näin mukavan hajuraon itselleen. Tässä vaiheessa myös Venäjän vartio vene tuli täyttä höyryä paikalle vahtimaan kiertäviä veneitä. Taisi olla pojat vähän myöhässä.. Uuteen tuulivanaan kiinni ja Code 0 vetämään. Tuuli tuli kuitenkin liiaksi takaa ja näin ollen Fonzie ylös unilta ja Spinnun asennus paikoilleen.  Saarin ranta näytti edelleen imevän paremmin, joten suunta Suursaaren reunoja hipoen kohti Kotkan portin leikkaria. Saaren imussa saatiin spinnulle mukava kulma ja matka joutui taas 10-14solmun nopeudella Lunaa hiljalleen saavuttaen. Takana tulleet veneet näyttivät saaneen uuden tuulen nopeammin ja säästyivät näin samalta parkkipaikalta. Noin 1/3 ennen saaren kärkeä käännös ulos ja sopivasti kulmaa pitäen lähestyminen portille. Apparenttikone teki tehtävänsä ja Kotkan portilla oltiin jälleen kärjessä, luna 1-2min takana. Leikkaria pitkin keula kohti Kalbådaa. Leikkari antoi mukavasti kulmaa ja loki tikitti tiukasti 12-14solmun välissä ja ero Lunaan kasvoi taas mukavasti. Tässä vaiheessa hoidettiin toiset lyhyet lepokierrokset.

No kierros jäi Teemun osalta lyhyeksi, kun uusi tuuli alue alkoi lähestyä. Ensimmäinen varoittava shifti tuli 60 astetta vastaiseen. Spinnu pois ja matka jatkui samasta kohdasta luovien. Teemu tosin kerkesi toistamiseen vielä punkkaa, mutta hetkeä myöhemmin alkoi huvipuisto herätä. Kalbådan jälkeen tuuli vahvistui jälleen. 8-10m/s luokkaan. Kasuunin kohdalla aallot olivat n.3m luokkaa ja puuskat lähentelivät 20m/s. Kyyti oli kuin vuoristoradassa. Välillä pompattiin aallon harjalta kohti pohjaa niin että köli näkyi koko 2,6m komeudessaan. Varusteita ei paljoa tässä kelissä viitsinyt lähteä vaihtamaan ja kassissa ollut välikuivapuku oli vain lämmin haave. Muutaman tarkentavan luovin jälkeen, pääsimme kasuunista yli ja sivutuuleen kohti Gråskärsbådania. Aalloilla surffaillen vauhdit pyörivät 15-20solmun kulmilla. Välillä mentiin aallosta yli ja toisenaan ali, kaikki kolme keulaa palkkia myöten aallossa. Trou Noir näytti jälleen luonteensa, eikä vene paljoa kelistä hätkähtänyt, vaan kovempi paikka oli miehistöllä pysyä kyydissä mukana. Melkin kulmilla uskaltauduttiin vasta sisälle antamaan ilmoitus ja samassa aallokko alkoi pienentyä. Suunnistimme maaliin sama reivit päällä koska takana ei näkynyt vielä muita mastoja. Fokka rullattuna myrskypurjeen kokoiseksi ja isossa kaksi reiviä. Fokka toimi rullattuna loistavasti ja isoon viime vuonna asennetut kiskot tekivät reivaamisesta kätevää nopeasti nuosevassa kelissä.

Linja Herruus Trou Noirille. Uudeet purjeet toimivat. Taktiikkana kisan aikana oli pysyä Luna:n ja leikkarin välissä. Tällä kertaa se toimi riittävästi ja lopussa tuli venekkin huuhdeltua. Kirjoittaessa tätä on vilunväreet jo karistettu. Mutta pelkkä kerrasto ja sadeasu päällä siellä oli kylmä!


Terveisin,
Antti, Fonzie ja Teemu

Emäsalon lenkki

Kauden avaus kilpailuna toimi tänäkin vuonna Emäsalon Lenkki. Öinen noin 60nm purjehdus tarjosi vaihtelevissa tuulissa hyvän tilaisuuden testata uusien purjeiden ja rullalaitteen toimintaa.

Vene saatiin laskettua veteen edellisenä keskiviikkona, mutta miehistön kiireistä johtuen saatiin purjeet ylle ensimmäistä kertaa vasta siirtymäpurjehduksella HSK -> Pyysaari. Keväällä mietittiin muutamaan otteeseen Isopurjeen nostin vaihtamista, päätettiin olla sitä silloin vaihtamatta. Kulunut suoja ommel kuitenkin olisi kaivannut vaihtamista ja näin ollen kuori katkesi siirtymällä, onneksi ydin pysyi ehjänä. Fonzie soitti rannasta kaverille, joka toimittu uuden nostimen pyysaareen. Nuorin ja pienin sai taas luvan käydä katsomassa maisemia mastossa. Jälkeenpäin ajateltua, nostin meni juuri oikeassa paikassa ja onneksi aikaa vaihtamiseen oli riittävästi.

Monirungot pääsivät matkaan viimeisenä yhdessä F18 RAiD veneiden kanssa. Tuuli oli kerinnyt hieman moinata ensimmäisistä lähdöistä. Kevyessä tuulessa suunta kohti Kustaanmiekkaa, jonka kautta jouduimme ajamaan Haminansalmen kapeudesta johtuen. Tämän jälkeen suunta kohti hevosia. Päätettiin valita sisäreitti, koska tiedossa oli että tuuli tulee kääntymään pohjoiseen illan aikana.  Hevosille asti ajoa Code0:lla, tuulen vielä hieman moinatessa ja kääntyessä myötäisemmäksi päätettiin kokeilla spinnuttelua. Tämä osoittautui virheeksi ja kun spinnu oli ylhäällä, ei se jaksanut vetää kevyessä.  Samalla oltiin vaihtoruljanssissa ajauduttu isoon reikään, jossa oltiinkin sitten seuraava tunti ja hieman päälle. Välillä takaperinkin liikkuen. Uusi tuuli alkoi onneksi viriämään pohjoisesta, mutta pitkältä tuntui odottaa tuuli rintaman saapumista Trou Noir:n purjeisiin. Liikkeelle kuitenkin päästiin ja peruspurjein eteenpäin.

Bodö:n kohdilla saattiin Code jälleen auki ja 13+ mittariin. Samalla alkoi myös näkyä ensimmäisten köliveneiden peräpeilejä ja hetkeä myöhemmin alkoi ohittelu. Emäsalo kierrettiin kevyeen vastatuuleen luovien ja pääjoukkoa ohittaen.  Emäsalon sillan jälkeen oli viittaportin kohdalla 4-5 kölivenettä parkissa. Meillä oli Code 0 vedossa ja huimalla 2 solmun vauhdilla saavutettiin porukkaa.  Jouduttiin väistämään köliveneitä viitan väärältä puolelta ja kopautettiin köli kiveen, tästä onneksi selvittiin vetämällä köli täysin ylös ja matka pääsi jatkumaan takaisin väylälle hetken päästä kun veneiden väliin aukesi multin mentävä rako.  Tästä jatkettiin luovien aina Löparö:n kärjen korkeudelle, josta Code 0 auki ja 12+ mittariin. Code iloittelua jatkui aina Kustaanmiekkalle saakka.  Kilpailun kärjessä ollut Salona 34  tuli peräedellä vastaan vasta Sipoonselällä. Pitkälle olivat kerenneet. Kustaanmiekasta Trou Noir jatkoi kevyessä tuulessa luovien aina maaliin saakka. Linja poikki ensimmäisenä. F18 veneistä 4 oli kerennyt maaliin ennen meitä. Pääsivät karkuun ja läpi rei’istä melomalla.

Aikaa kului täällä kertaan runsaat 11h 14min. Trou Noir voitti luokkansa tasoitetulla ajalla runsaan 16 minuutin turvin Triskell:iin ja kolmanneksi tuli Tyytikki.
Suursaarta varten löydettiin muutamia fiksauksia fokan skuuttaukseen ja kölin kolautuksesta selvittiin onneksi pelkällä parin sentin pintanaarmulla.

-Antti, Fonzie ja Teemu

Toukokuu 2012

Vene laskettu veteen. Huoltotyöt saatiin valmiiksi ja vene laskukuntoon keskiviikkona 23.5. Sopivasti ennen Emäsalon lenkkiä. Masto nostettiin ajatuksen kanssa ylös, koska se oli ensimmäinen kerta uuden rullalaitteen ja keulapurjeen foilin kanssa. Kaikki sujui ongelmitta ja uudet osat saatiin istumaan paikoilleen juuri halutulla tavalla. Seuraavaksi luvassa veneen saattaminen purjehduskuntoon ja osallistuminen emäsalon lenkkiin, jossa päästään testaamaan uusia purjeita ja rullalaitetta.

-Antti, Fonzie ja Teemu

Huhtikuu 2012

Huhtikuun alussa käytiin koko miehistön voimin Loviisassa Doylella hakemassa ja mittaamassa uudet purjeet. Isopurje sai muutoksia ylimmäisiin lattoihin, joilla haetaan lisää tehoa ison toppiin. Uusilla latoilla haetaan purjeen toppiin parempaa muotoa. Uuden ison lisäksi Trou Noir saa uuden fokan ja Code 0:n. Keulapurjeiden osalta suurin muutos on fokassa joka asennetaan rullalaitteeseen. Näin ollen manoovereista saadaan nopeutettua ja purjeen reivaaminen on nopeampaa, kuin keulan vaihto. Code 0 on vanhaan nähden saman kokoinen, mutta hieman litteämpi, jollon teho pyritään muuntamaan vauhdiksi mahdollisimman tehokkaasti. Uudet purjeet nähtyään, alkoi kovasti polttelemaan päästä jo vesille. Onneksi ne jäät sieltä kovaa vauhtia jo sulavat.

Lisäki kiitokset Järvelän Hannulle purjeiden mittauksesta.

-Antti, Fonzie ja Teemu

Suunnitelmia kaudelle 2012

Vauhdikkaan kauden 2011 aikana vene sai uuden isopurjeen ja alkukauden virityksen jälkeen aloimme saada siitä haluttuja tehoja irti. Kaudelle 2012 TrouNoir saa tuoreet purjeet myös keulaan. Uusi Fokka ja Code 0 tulevat isopurjeen tapaan myös Doylelta. Lisäksi uusi fokka asennetaan rullalaitteeseen, josta toivtaan apua nopeampiin manoovereihin. Alustavan suunnitelman mukaan miehistössä on kauden 2011 tapaan Fonzie, Teemu Miettinen ja Antti Kanninen.

Suunnitelmissa olevat kilpailut löytyvät Kilpailut sivustolta, linkki tuossa vasemmalla :). Lista tulee varmasti vielä päivittymään pitkin kevättä, kunhan järjestäjät saavat päivämäärät lyötyä lukkoon. Kilpailujen lisäksi sivustojen päivitys kuvien, kilpailuraporttien sekä muiden osaalueiden kohdalla on tarkoistus herättää henkiin. TrouNoir:n löytää täältä taas.

-Antti


Kausi 2007

Kausi 2006


Kausi 2005