FIN M 93
PULSAR BALTIC 30

ETUSIVU

VENE

AJANKOHTAISTA

KILPAILUT

MIEHISTÖ

GALLERIA

YHTEISTYÖKUMPPANIT

LINKIT

YHTEYSTIEDOT

BOAT CHARTER * VENETAKSI

Ajankohtaista

Kausi 2015

Kausi 2015 paketissa

18.9 Pari päivää ennen veneen nostoa myrksy repi Trou Noirin kivikkoon poijusta. Fonzie ja Pete Helppi hilasivat veneen suojaan HSK:lle. Ensi kaudelle on HSK:lta haettu veneelle myös laituripaikkaa, jotta veneelle kulkeminen nopeutuisi. Noston jälkeen vaurioiden summaksi jäi katkennut peräsin, kölissä ja rungossa vaurioita. Korjaukset pyritään tekemään talvella Multipajan Reiska Laineen toimesta.

Syys- Lokakuun vaihteessa käytiin Kroatiassa hakemassa viikko jatkoa kesään. Tällä kertaa veneeksi valikoitiin Lipari 41 katamaraani. Hyvin toimi kyseinen valinta loma reissulla ja tilaa riitti. Kelitkin hellivät ja alkusyksyn syömä rusketus palasi iholle. Ei valittamista. Ensi vuonna uudestaan.

Vielä on meri auki

Kesä on ollut Trou Noirille moni vivahteinen. Muista kiireistä johtuen ei loppukesässä ole keritty vesille kovin runsaasti. Antin työkavereitä käytiin ajeluttamassa elokuun puolivälissä ja Trou Noir tarjosi hieman erilaisen jopa kostean kokomuksen monelle.

Suursaaressa Trou Noir tuli maaliin kolmantena n. 15min voittaja IMOCA60 jälkeen. Peli oli auki vielä loppusuoralle asti, mutta IMOCA hoiti homman kotiin paremmalla lenssikulmalla.

Åland Runt tarjosi kesän parhaita purjehdus kokemuksia. Tommi lähti kolmanneksi mukaan reissuun Antin ja Fonzien lisäksi. Ensimmäinen siirto etappi Hanko-Marienhamn taittui alle 12 tunnissa ja viimeisen 50nm keskinopeus 15 solmun luokkaa. Vesi lensi ja matka taittui, todellista multivitamiinia oli ilmassa. Itse kisassa Trou Noir voitti ensimmäisen etapin jopa liian reilulla erolla seuraavaan. Järjestäjät eivät kerenneet pystyttämään maalia ennenkuin oltiin jo perillä. Toisen ja kolmannen etapin sijoitukset olivat 2 & 3. Näin ollen Åland Runtin kokonaiskilpailu voitto Trou Noirille. Hieno tapahtuma ja mukavaa seuraa. Loistava aloitus lomakaudelle. Alla vielä pieni pätkä videota menomatkalta.

 

Kausi jo kovassa vauhdissa

Kauden alku oli taas kovan duunin takana, kun takapalkkiin talven aikana tehty korotus piti sovittaa kohdilleen kolmeen runkoon. Loppupeleissä saatiin palaset loksahtamaan paikalleen ja vene veteen. Parin testipurjehduksen jälkeen oli Emäsalon lenkin vuoro, joka on mainio pidempi testi virityksille. Tällä kertaa Antilla painoi koulukiireet joten Fonzie ja Palle ajoivat kisan kahdestaan lävitse. Luontoäiti näytti taas kaikki puolensa ja kisan aikana oli keli laidasta laitaan. Alussa mitattiin yli 18m/s tuulta ja kisan lopussa oli lähes tyventä. Heikki ajoi myös Tallinnasta osallistuakseen kisaa Sea Cart 30 veneellä, mutta teknisistä syistä eivät päässeet starttaamaan kisaan.

Tätä kirjoittaessa on Suursaari jo ovella, eli huomenna perjantaina on illalla lähtö Trou Noir starttaa klo 21:10. Suursaareen valmistauduttiin Antin ja Fonzien voimalla käymällä Tallinnassa testipurjehduksella. Kaikki näytti toimivan moitteettomasti vaikka vallitsevasta tuulesta johtuen ajettiin 2nm lukuunottamatta Styyran halssilla.

Suursaareen Antin ja Fonzien lisäksi tulee Pete Karto miehistöön. Luvassa kohtalaista länsi tuulta alustavien ennusteiden mukaan. Aika näyttää miten pitää paikkansa. Tämän vuoden kisassa nopeimman palkinnosta on kisaamassa Trou Noir:n lisäksi Sea Cart 30, IMOCA60 ja VO60 veneet ainakin. Jännä nähdä mikä on 190nm radan jälkeen lopullinen järjestys.

Trou Noirin kanssa yhteistyössä kilpailussa toimii Ravintola Laulumiehet. Joten eväistä ei Suursaari jää ainakaan kiinni.

Aurinko alkaa pikkuhiljaa lämmittämään

M/S Petit laskettiin vesille 11.4 ja on valmiina kauden 2015 kuljetuksiin. Trou Noir odottaa vielä takapalkin kiinnitystä ja muita kevään normaaleja huoltotöitä. Miehistön toiveena on päästä toki rantaan hommiin niin pian kuin mahdollista, mutta lämpötilat eivät vielä aivan riitä sivurunkojen kuitutöille.

Kesän odottelua

Näin venemessujen aikaan se alkaa taas kolkutella mielessä. Kevät ja kesä sen myötä tekee tulojaan ja vaikka talvi olikin lauha on polte vesille yhtä kova kuin aina aikaisemminkin.

Viime kesä jäi Trou Noirin osalta hieman rikkonaiseksi. Emäsalonssa haettiin veneen säätöjä ja heikon tuulen vuoksi kierrokseen meni ennätykselliset 18+ tuntia. Suursaareen ei valitettavasti kerinnyt uusi genaakkeri valmistua ja kevyessä kelissä yöllä oli tekemistä vauhdin taikomiseksi. Tällä kertaa jäi matka valitettavasti kesken kun kotkanportille palatessa osui köli johonkin tuntemattomaan ja pulpahti alakautta pois. Onneksi ei oltu ensikertalaisia paikalla ja saatiin köli takaisin veneeseen ja melkein jo jatkamaan matkaa, kun huomattiin vuoto kölilaatikossa. Kilpailu seis ja nilkuttaen kotia kohti. Vene seuraavana päivänä kuiville ja korjaustöihin. Tämän jälkeen muutamat lomapurjehdukset ja rapuseiluu sekä Emsalo Runt kauden päätteeksi. Emsalossa mukana oli Palle joka tulee myös tulevalla kaudella olemaan osa miehistöä.

Emsalo Runtissa saatiin myös uusi genaakkeri testattua viimein ja rullaus toimi nyt halutulla tavalla. Lisäksi vaikka maileja on vielä vain muutama takana antoi purje lupaavia numeroita tuulimittariin. Alemmas ja nopeammin!

Tulevalle kaudelle toinen suuri päivitys on Trou Noirin takapalkki. Talven aikan palkin päihin tehtiin 100mm korotukset jolla muutetaan sivurunkojen asentoa muutalla asteella. Tällä haetaan kevyeen ja keskituuleen parempaa asentoa sivurungoille, jonka ansiosta pitäisi veneen liukua paremmin. Innolla odottaen! Kiitokset Kamulle ja Reiskalle laatutyöstä.

-Antti, Fonzie

Kausi 2014

Kausi 2013

Kausi 2013

Fiilistelyä viime kesältä

 

Kausi paketissa

Trou Noirin kausi, kuten monen muunkin päättyi täällä koti Suomessa. Sivujen päivittely jäi vähemmälle loppukaudesta kun sitä kaiken näköistä tekemistä tuppasi järjestymään liikaan. Koitetaan olla taas jatkossa aktiivisempia. Veneen suhteen ollaan kuitenki pyritty olemaan aktiivisia ja ensikaudeksi on tiedossa hieman ehosteettu köli joka oli saanut kauden aikana hieman vaurioita osakseen. Tämän lisäksi uusi Genaakkeri ja sille mahdollisesti uusi pidempi puomi on ollut mietintä myssyssä jo hetken aikaa. Talvi näyttää. Ranking sarjassa jäi Trou Noir kakkoseksi tällä kaudella. Tapio Palvan Tyytikki vei pokaalin 0,4 pisteen erolla. Hyvä näin ja onnittelut Tapsalle. Aktiivisuus ja tasainen suoritus palkitaan. Lisäksi ensi kaudella on Trou Noirille tiedossa kovan luokan haastaja Virosta, jonne Jurilon Heikki osti SeaCart30:n Loistavaa saada todella kovan luokan vene näille leveysasteille ja varsinkin tänne Suomen vesille. Kirittäjiä tarvitaan, jotta Trou Noir saadaan virittettyä parhaaseen vauhtiin. Jatketaan taas talven mittaan, kun uudet viritelmät ja purjeet alkavat realisoitua.

Seuraavaksi Öllesummer Tallinna

Trou Noir suuntaa Öllesummeriin viettämään viikonloppua. Katsotaan riittääkö tuuli viimekesäiseen hurjasteluun ja paraneeko Pirita Express:n reittiaika :D.

Kesä kerennyt jo pitkälle

Alku kesän kiireistä johtuen on sivuston päivitykset pahasti myöhässä. Otetaan pieni tilanne katsaus missä mennään. Talven aikana muutetuista sivurungoista on alkukesä antanut vauhdikkaita ennusmerkkejä. Trou Noir lähtee nyt entistä rivakammin liikkeelle joten puuskan tullessa lähdetään välittömästi eteenpäin turhia nyökkäilemättä. Reenit jatkuvat ja tuntumaa haetaan uusiin runkoihin vielä, mutta muutos vei haluttuun suuntaan ja vene liukuu loistavasti.

Kesän ensimmäiset kilpailut Emäsalon lenkki ja Slam Suursaari Race sujuivat Trou Noir:lta voitokkaasti.

Emäsaloon lähdettiin miehistöllä Fonzie, Antti, Reiska ja Kamu. Muutoten jälkeen oli loistavaa jälkeä tehny Reiska ja runkomuotojen piirtämisestä vastannut Kamu hyvä saada mukaan katsomaan työn tulosta. Emäsalon lenkin alussa meinasi tulla kiire, ennen lähtöä piti vielä tehdä uusien peräsimien kiinnitysten kanssa hiukan remonttia. Saatiin kuitenkin kaikki ajallaan paikoilleen ja päästiin matkaan. Menomatka Emäsalon ympäri aina sillalle asti sujui ongelmitta ja tasasen tappavalla luovimisella saatiin kärkiveneet kiinni. Paluumatka oli hieman takkuisempaa. Tuulu tuli täysin takaa ja genaakkeri oli vielä huollossa odottamassa rullalaitteen asennusta. Näin ollen Code 0 sai lentää keulassa ja tehdä kovan työn kiskoessaan venettä kohti kärkeä. Kärkivene First 35:sta päästiin ohi vasta Sipoonselällä. Jossa tuuli petrasi ja saatiin hetkellisesti vähän multivitamiinia. Näin ollen saatiin paukku ja voitetiin Tyytikki lasketussa ajassa. Työvoitto meille, nähtiin samalla mitä kaikkea pitää säätää, talven muutosten jäljeltä.

Slam Suursaareen Trou Noir lähti amattimiehistöllä kun Antti oli Italiassa kilpailemassa Lightning:llä. Paikalle tulikippari Fonzien lisäksi Karton Pete ja Matt Hodgson. Pitkä kilpailu oli sujunut ongelmitta ja samalla saatiin hyviä trimmivinkkejä Matt:ltä, jolta kokemusta ja ammattitaitoa löytyy vähintäänkin tarpeeksi. Suursaaren takana oli hetken ollut myös multivitamiinia tarjolla ja huipuiksi jäi tältä reissulta 20,2 solmua. Suursaaren takana oli Trou Noir 2h edellä reitti ennätystä, valitettavasti tuuli kääntyi liian vastaiseksi ja näin ollen jäi ennätyksen rikkominen toiseen kertaan. Kisassa Line Honour Trou Noir:lle, joka jätti taakseen 60 jalkaise Volvon ja Huuselan Pogo 40:n

Tammikuu-Helmikuu: Rakennustyöt jatkuvat

Uudet sivurungot ovat vielä rakenteilla ja kesä alkaa pikkuhiljaa kolkutella jo ovella kun kerran venemessut alkavat ensi viikonloppuna. Uusien rungojen piirrustuksia katsellessa on Trou Noir:n miehistö purjehtinut jo pitkään ajatuksissaan. Mutta jos nyt vielä vähän jaksettaisiin. Runkojen valmistuksessa päästiin eteenpäin kun Reiska Laine sai kaarikuvat ja piirrustukset multipajan pöydälle, joka tapahtui joulukuussa. Sen jälkeen on Reiska tehnyt kunnioitettavan hyvää työtä ja eilen 6.2.2013 käytiin liimaamassa toinen rungo myös uuden pohjan ja vanhan rungon osalta yhteen. Ensimmäinen runko liitettiin yhteen viikkoa aikaisemmin. Alla kuva tämän hetken tilanteesta. Toinen rungo alkaa saamaan jo oikeaa muotoa kun korput on hiottu. Seuraava vaihe on kuitujen esiinhionta ja lamoinointi töiden aloitus. Runkojen lisäksi uudet peräsimet ovat valmiit. Peräsimien profiilia pienennettiin, koska vanhoissa tuppasi olemaa pitoa vähän liiaksikin, lisäksi akselit ovat hiiltä joten nyt peräsimet painavat yhteeksä vähemmän kun yksi vanha. Eteenpäin mennään.


Kausi 2012

Kausi 2007

Kausi 2006


Kausi 2005